Świat Campera


Idź do treści

Vademecum camperowicza


Wstęp


Nie jest to na pewno podręcznik technicznej obsługi kampera i nie zawiera wszystkich rozwiązań, jakie są stosowane w samochodach kempingowych. Jest tak wiele typów kamperów i tak wiele firm je produkujących, jak również i samodzielnie wykonanych, że trudno by było napisać taką ogólną a zarazem szczegółową instrukcję.
Skupimy się bardziej na początkujących kamperowiczach, niż tych już zaawansowanych, bo dla nich to, co napiszemy może by banalne, ale dla początkujących pewnym ABC kamperowicza.

1- Co to jest kamper
2- Kupić czy wynająć
3- Kupić to, od czego zacząć
a- Nowy czy używany
b- Używany to, na co zwraca uwagę
c- Jaki remont we własnym zakresie
4- Wyposażenie
a- Lodówka
b- Woda
c- Bojler (ciepła woda)
d- Ogrzewanie
e- Kuchnia
f- Toaleta
g- Instalacja elektryczna /oświetlenie
h- Instalacja gazowa
5- Przed podróżą
6- Podczas jazdy
7- Na biwaku
8- Dzieci na biwaku
9- Ruszamy w dalszą drogę
10- Uwagi końcowe.



1. Co to jest kamper

Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery. Jest to camping, tyle że na kółkach, rodzaj plenerowych wczasów na wyższym poziomie technicznym. W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym i zanieczyszczonym świecie rodzi się pragnienie ucieczki od szarej codzienności i brudnych miast i wypoczynku na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić kampery, ale nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Jest to na pewno dla niektórych atrakcyjna forma wypoczynku, a dla innych męcząca pozbawiona cech prawdziwego wypoczynku (leniuchowania). Nie będziemy namawiali do spędzania na siłę swojego urlopu w, kamperze, bo każdy jest panem swojego losu i urlopu. Każdy z nas jest innym człowiekiem i preferuje różne sposoby wypoczynku. Jeżeli ktoś lubi spędza czas w dużej grupie ludzi, w olbrzymich ośrodkach wczasowych gdzie w ustalonych porach zagwarantują mu śniadania, obiady i kolację, a wolny czas będzie spędzał razem w tłumie nieznajomych, to jest jego wybór i jak się w tym dobrze czuje i świetnie wypocznie, to nie przeszkadzajmy mu i na siłę nie próbujmy zmienia jego upodobań.
A dla nas, właścicieli kamperów i lubiących tak wypoczywać, co przemawia za taką formą:
a- Wolność i swoboda w wypoczynku
b- Mobilność, nie przywiązywanie się do jednego miejsca
c- Nie jesteśmy zmuszani do spędzania urlopu w niechcianym towarzystwie, sąsiedztwie.


Wolność i swoboda wypoczynku.

Czy na pewno wolność i swoboda. Przecież wszystko musimy załatwia sami, troszczy się o posiłki, zakupy, bo nikt nam tego o określonej godzinie nie poda na stół. A swoboda? Wszystkiego trzeba pilnować, bo to cały nasz dorobek i nasze mienie.
Ale może popatrzmy na to inaczej. Przecież sami decydujemy gdzie i z kim chcemy wypoczywać i co robić. Zakupy i posiłki też można tak zorganizować, żeby to nie było uciążliwą codzienną pracą dla jednej osoby a wręcz stało się przyjemnym rytuałem codziennego naszego dnia wypoczynku. A jeśli tego dnia nie będziemy chcieli gotowa to można pójść na krótki spacer do najbliższego bistro lub jakiejś małej gastronomi. Nasz wyjazd też możemy wcześniej przygotować, szykując sobie półprodukty do śniadań, obiadów i kolacji. Przecież nasz kamper jest wyposażony w lodówkę, a do juków można sporo żywności pochować w hermetycznie zamykanych pojemnikach. Tak przygotowani do wyjazdu będziemy mieli domowe jedzenie i sporo zaoszczędzimy pieniędzy.
Pozostaje jeszcze problem pilnowania naszego dobytku. Ale gdy stawiamy naszego kampera na campingu przygotowanego dla takiej turystyki, to są to campingi strzeżone i inni kamperowicze są w takiej samej sytuacji, więc nie zaszkodzi zapoznać się z najbliższymi sąsiadami i w razie potrzeby poprosić, żeby zwrócili uwagę na nasz dobytek. A gdyby oni pierwsi poprosili nie odmawiajmy, na pewno odwdzięcza się tym samym. Po załatwieniu spraw z jedzeniem i ochroną, możemy już w pełni cieszyć się swobodą wypoczynku. Dobrze jest zaplanować sobie wcześniej gdzie chcemy jechać i jak wypoczywać. Jedni preferują błogie lenistwo inni raczej czynny wypoczynek, a kampera traktują jak ruchomą bazę wypadową i chcą jak najwięcej zwiedzić i zobaczyć.
Mobilność i nie przywiązywanie się do jednego miejsca.
Można też te dwie formy wypoczynku, o których pisaliśmy powyżej, połączyć ze sobą a sprawi to naprawdę olbrzymią frajdę dla wszystkich znajdujących się na pokładzie naszego kampera. Po paru dniach zwiedzania stajemy na błogie lenistwo i jak to już nam się znudzi ruszamy dalej. Taki wypoczynek trzeba wcześniej naprawdę dobrze sobie przygotować. Ustalmy razem, co chcemy zwiedzać i gdzie stawać na wypoczynek. Przy tych ustaleniach nie zakładajmy jakiegoś ściśle wyliczonego harmonogramu podróży. Nie przeliczajmy wszystkiego na dni, godziny i gdzie, kiedy i co mamy robić. Taka podróż narażona jest na duże rodzinne niepowodzenie okraszone stresem i nieporozumieniami. W ustaleniach podróży stwórzmy luźny szkielet z uwzględnieniem pomysłów wszystkich naszych współ podróżników traktujmy go, jako luźny zarys z domieszką swobody i improwizacji. Wspólne planowanie podróży dobrze wpływa na cały nasz wyjazd. Na pokładzie kampera jesteśmy zdani tylko na siebie i to my tworzymy atmosferę w podróży, a jak wypoczniemy zależy tylko od nas i później nie będzie można zwali niepowodzeń na jakieś biuro podróży i sąsiadów, którzy za ścianą całe noce balowali.
Nie jesteśmy zmuszani do spędzania urlopu w niechcianym towarzystwie, sąsiedztwie.
No właśnie, to jest wielki atut takiej formy wypoczynku. Nasz kamper staje tam gdzie my chcemy i to my decydujemy jak długo wypoczywamy w zastanym sąsiedztwie wśród poznanych wczasowiczów. Choć rzadko się zdarza, żeby w rodzinie kamperowiczów były nieporozumienia i niesnaski no, ale cóż zawsze są odstępstwa od reguły.
Należąc do różnych klubów kampera poznajemy innych miłośników takiego wypoczynku i podróżowania, z którymi często spotykamy się na trasie naszej wyprawy i miło jest spędzić obok siebie parę dni żeby potem ruszy dalej z myślą, że spotkamy następnych znajomych.
Warto też jest uczestniczy w różnych zlotach kamerowych, tam też poznajemy innych miłośników, kamperów, to tu możemy wymienić się doświadczeniami i różnymi pomysłami technicznymi, a nabyte znajomości mogą miło wpłynąć na czas naszego wypoczynku i podróży.



2- kupić czy wynająć.


Dla tych, co już połknęli tego bakcyla to żadne pytanie, oczywiście, że kupić.
Ale dla początkującego, tego, który chce spróbować i zacząć tą przygodę z kamperem, radzilibyśmy najpierw wynająć. Nie wszystkim, to, co widzą i wydaje się piękne po spróbowaniu naprawdę zasmakuje. Na naszym rynku jest naprawdę wiele możliwości wynajęcia kampera. Są firmy wyspecjalizowane w wynajmowaniu takiego sprzętu a i prywatni właściciela oferują swoje kampery do wynajęcie. Ceny są takie, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Są one uwarunkowane od wieku i wyposażenia kampera. Starsze są już w granicach od 150 do 200zł za dzień, do tego trzeba doliczy koszt paliwa, ceny na campingach i wyżywienie. W wypożyczalniach cena wacha się w granicach 400zł za dzień, ale w przeciwieństwie do kampera wynajętego od osoby prywatnej, tutaj mamy pełną gwarancję na pobrany sprzęt, z ubezpieczeniem i pomocą w razie awarii. Ale jak będziemy zakładali, że wszystko może się popsuć to jedźmy na wczasy z biura podróży i módlmy się, żeby samolot lub autobus dowiózł nas bezawaryjnie. Biorąc kampera na 4 osoby za 200zł za dzień, doliczając średnie ceny na campingach i wyżywienie we własnym zakresie musimy przeznaczy 80 / 150 zł od osoby dziennie. Pewnie będą tacy, którzy powiedzą, że to drogo, że można znaleźć kwatery po 50 zł od osoby a za koszt tygodniowego pobytu w kamperze to można trafić w biurze podróży ofertą wczasów zagranicznych. Ale tak jak już wcześniej pisaliśmy każdy ma prawo wyboru formy swojego wypoczynku. Jedno jest pewne ten, kto już złapał bakcyla na kampera, rzadko zamienia go na wczasy nawet za granicą. Dlatego proponujemy tym, co dopiero zaczynają przygodę z kamperem, lepiej pierwsze wyjazdy zrobi wynajętym, niż później zastanawia się, co zrobi z niechcianym sprzętem.
Na kupno przyjdzie czas a na naszym rynku z roku na rok jest coraz większy wybór kamperów.



3-Kupić to, od czego zacząć


Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie. Kupno kampera jest uzależnione od posiadanych zasobów pieniężnych przeznaczonych na ten cel. Nowe kampery to wydatek około 150000 tysięcy a można i więcej, używane do remontu można kupi już od 10000 tysięcy. Tu sami musimy przeliczyć swoje zasoby i możliwości i zdecydować.
My postaramy skupić się i pomóc tym, którzy decydują się na kupno używanego za niewielkie pieniądze. Za niewielkie pieniądze to z góry trzeba założyć, że będzie tam dużo pracy. Jeżeli już zdecydowaliśmy się i chcemy mięć tego swojego wymarzonego kampera to trzeba będzie zakasać rękawy i do roboty. Po pierwsze kupujemy samochód, więc sprawdźmy go dokładnie pod tym kątem. Nie patrzmy na niego jak na domek campingowy, bo ten domek ma z nami pokonywać tysiące kilometrów. Jak tą część przejdziemy pozytywnie, zajmijmy się samym, kamperem, częścią mieszkalną. Starsze typy kamperów te większe z antresolami to konstrukcja ze sklejki wodoodpornej izolacji styropianowej i poszycia zewnętrznego z blachy aluminiowej. Newralgiczne miejsca to łazienka, kuchnia i wszelkie otwory w dachu i burtach (świetliki, okna, kominki, odpowietrzniki, wentylatory i maszt anteny). Zacznijmy od zacieków w całym kamperze. Zacieki takie następują na skutek niewłaściwej konserwacji uszczelnień wszelkich otworów dachowych i w burtach. Taka czynność kontrolna powinna być dokonywana praktycznie po każdym zakończonym sezonie. Zaniedbanie tego i powstające ubytki w masie uszczelniającej powoduje przedostawanie się wody deszczowej w przestrzeń izolacyjną (styropian) i zaleganie tam. Gdy pojawią się zacieki na podsufitce czy burtach może być problem. Naprawa tego nie jest problemem, ale musi być wykonana szybko i fachowo. Nie osuszenie tych miejsc przed nałożeniem nowej masy uszczelniającej może doprowadzi do nieodwracalnych szkód w poszyciu kampera. Użyta sklejka jest wodoodporna, ale poddane długotrwałej wilgoci rozwarstwia się a następnie próchnieje. Obejrzyjmy, więc dokładnie całe wnętrze pod kątem zacieków. Dobrze jest umawiać się na taki przegląd po długotrwałych ulewach na przykład wczesną wiosną lub jesienią. Wtedy dokładnie możemy sprawdzi czy nie ma zacieków i podmoczeń na podsufitce i ścianach. Sprawdźmy, czy na podłodze nie ma śladów wody, zajrzyjmy do juków, szafek i szaf w poszukiwaniu śladów wody. Bardzo ważnym miejscem, jakie musimy sprawdzi są okna. Przez złe uszczelnienie okien (sparciałe uszczelki, brak masy uszczelniającej) przenika woda, a długotrwałe jej zaleganie wewnątrz drewnianego poszycia kampera powoduje próchnienie drewnianych listew konstrukcyjnych i sklejki. Sprawdźmy, czy pod oknami niema śladów zacieków, lub wymienianej sklejki. Naciśnijmy dość mocno na sklejkę pod oknem i obok niego, konstrukcja powinna być sztywna i nie poddawać się, uginać. Gdyby wewnątrz ścian były spróchniałe listwy konstrukcyjne, sklejka pod naciskiem ugnie się a my usłyszymy trzeszczenie spróchniałych desek. Dla fachowca to nie jest trudna naprawa, lecz dość pracochłonna. Wiąże się ona ze zdjęciem wszystkich szafek i urządzeń z tej ściany, zdemontowaniem listew maskujących (przeważnie ulegają one zniszczeniu przy demontażu) i zdjęcie sklejki poszycia. Sama ściana jest zbudowana z drewnianej kratownicy i styropianu. Po zdemontowaniu sklejki, wymiana listew w konstrukcji kratownicy naprawdę nie jest trudna. Popękaną i rozwarstwioną sklejkę naprawimy za pomocą zastrzyków z wikolu lub rakolu i żelazka.
Następnym punktem jest kuchnia. W kamperze tak jak i na jachcie, kuchnia, kambuz musi mieć dobre odpowietrzenie. Działanie pary towarzyszącej naszym działaniom w kuchni ma niestety zły wpływ na stan naszej ścianki. Para powoduje zawilgocenie i odparzanie sklejki, ale nie jest to dużym problemem, jeśli chodzi o naprawę, niemniej powinniśmy to sprawdzić. Naciśnijmy na ściankę przy kuchni, jeżeli będzie sztywna i elastyczna to w porządku, ale jak usłyszymy przy naciskaniu chrobot suchego drewna (trudno tego nie usłyszeć) a ścianka będzie łatwo poddawała się naszemu uciskowi, znaczy, że pod okładziną (tapetą) jest odparzona i rozwarstwiona sklejka. Taką usterkę naprawdę każdy początkujący stolarz amator jest w stanie naprawić używając kleju wikol lub rakoll i żelazka. Będzie to wymagało zerwania całkowicie okleiny (tapety) a po naprawie naklejenia nowej tapety lub laminatu. Następnym miejscem do sprawdzenia w kuchni jest odpływ wody ze zlewu do zbiornika na brudną wodę. Rura taka rzadko jest prowadzona w wewnątrz kampera, przeważnie jest wyprowadzana przez podłogę, żeby pod podwoziem doprowadzić ją do zbiornika. Trzeba sprawdzić to przejście rury przez podłogę, jego uszczelnienie i stan samej podłogi najlepiej to zrobić wchodząc pod samochód i cienkim szpikulcem nakłuć miejsce przy wyjściu rury. Wiadomo, że w zdrową sklejkę czy deskę żaden szpikulec nie wejdzie. Naprawa takiego uszkodzenia to już duży problem, bo całą naprawę musimy prowadzić od środka kampera, z czym wiąże się całkowita demolka wnętrza i taką naprawę lepiej jest zleci wyspecjalizowanej firmie, a to już są koszty. Następne miejsce, które musimy sprawdzi to łazienka. Tu kontrola stanu jest dużo trudniejsza. Poszukajmy pęknięć brodzika, braku uszczelnień między ścianą a brodzikiem, tak jak przy kuchni sprawdźmy stan ścianek łazienki. Pęknięty brodzik, cz zły stan uszczelnień między ścianką a brodzikiem, powoduje podciekanie wody pod niego i zaleganie tam, co ma negatywny wpływ na stan podłogi. Stan podłogi w łazience możemy sprawdzić tylko tak jak robiliśmy to przy kuchni. Remont łazienki to już dużo większe wyzwanie i koszt. Łazienkę trzeba wtedy całkowicie zdemontować wyciągając brodzik, WC, szafki i zrywając okładzinę ze ściany. Brodzik można kupić nowy i nie są to bardzo drogie rzeczy, lub wyremontować. Naprawa żywicą i płótnem szklanym (laminat) oraz pomalowanie, a niestety podkłady i farba, jaką trzeba użyć do brodzika, żeby nie łuszczyła się i nie ścierała są bardzo drogie, a nie radzę na tym oszczędzać. Podłogę łazienki trzeba na nowo uszczelnić, najlepiej wylewając specjalną gumą do izolacji podłóg. Zarwane tapety, naprawić rozwarstwione sklejki ścian łazienki, tak jak już wyżej omawialiśmy, a jest to bardzo ważne, bo później na rozwarstwionej sklejce, nie będzie nam się trzymał laminat. Za pomocą specjalnego kleju nakleić laminat i ponownie zainstalować brodzik odpowiednio go uszczelniając specjalnym silikonem (do dostania w sklepach z akcesoriami do kamperów).
Jeżeli dotychczasowy przegląd nas nie zniechęcił i jeszcze jesteśmy w środku, to poprośmy teraz właściciela, żeby nam włączył po kolei wszystkie urządzenia pokładowe. Kamper przeważnie posiada trze niezależne systemy zasilani - gaz, prąd 220V i 12V. Gazem są zasilane: kuchenka, bojler na ciepłą wodę, ogrzewanie wnętrza kampera i lodówka. Prądem 220V lodówka, oświetlenie wnętrza, gniazdka i ładowanie akumulatora (nie w każdym). Prądem 12V lodówka, grzałka do ciepłej wody (łazienka, kuchnia), oświetlanie kabiny i gniazdka. Kamper posiada większe lub mniejsze panele sterowania, które kontrolują stan tych wszystkich urządzeń. Nie dajmy się zmyli właścicielowi, jeżeli będzie mówił, że on nie za bardzo wie, do czego to wszystko służy i nigdy tego nie używał. To tak jak by nie wiedział we własnym domu gdzie włącza się wodę i światło. A zresztą nie znam właściciela kampera, który by tego wszystkiego nie używał i nie mówił, co ma na pokładzie. Jeżeli nie chce nam wszystkiego zademonstrować, znaczy, że coś nie działa, lub nie działa poprawnie. Przy tej kontroli obejrzyjmy wszystko dokładnie, czy gdzieś coś nie przecieka, zajrzyjmy tam gdzie jest bojler, zbiornik na czystą wodę i sprawdźmy stan i czystość tego zbiornika.
Gdy zakończymy całe oględziny i postanowimy go kupi, mamy pełny wgląd i argumenty do negocjacji. A jak go już przyprowadzimy do domu, to nie patrzmy na niego jak na skarbonkę, do której teraz trzeba będzie włoży jakieś pieniądze, tylko od razu go pokochajcie, i traktujcie jak członka rodziny i przyjaciela, z którym zwiążecie się na dobre i na złe w wakacyjnych wyprawach.


4-Teraz zajmijmy się już wyposażeniem własnego kampera


a- Lodówka:
W kamperze znajduje się lodówka, która może pracować w trzech stopniach zasilania - 12V, 220V i na gaz. Zasilanie 12V może być używane, gdy silnik samochodu pracuje i alternator ładuje akumulatory.
Proszę pamiętać, że w letnie upały lodówka ta nie osiąga chłodzenia jak lodówka domowa.
Uwaga bardzo ważne jest żeby lodówka nie pracowała równocześnie na dwóch źródłach zasilania (energia elektryczna-gaz). Ważne również jest, żeby kamper na miejscu postojowym był wypoziomowany.
Podczas jazdy nie można używać zasilania lodówki gazem.
Nieużywana lodówka powinna być opróżniona, umyta, pojemnik na lód opróżniony a drzwi pozostawić w pozycji do wietrzenia. Przed ponownym włączeniem lodówki należy ją umyć i osuszyć.
Zasilanie elektryczne.
Przed włączeniem lodówki, należy sprawdzić, czy napięcie podane na tabliczce danych (w lodówce POJEMNIK) zgadza się z zasilaniem sieciowym. Lodówka jest przeznaczona do pracy na dwa napięcia - 220V i 12V (wersja standardowa). Wyposażona jest w związku z tym w 2 przełączniki (czerwony dla 12V) z pozycją włączenie lub wyłączenie obiegu chłodzenia. (czarny dla 220V)
Przy zasilaniu 220V temperatura jest regulowana przez termostat, który ma regulację od 1 do 7 (pozycja 7 daje maksymalne chłodzenie). W pozycji "0" lodówce nie otrzymuje prądu 220V
Podczas jazdy należy stosowa zasilanie 12V i tak powinien być ustawiony przełącznik na lodówce a regulator gaz musi być w pozycji - 0.
Przy zasilaniu 12V termostat jest nieaktywny. Jeśli lodówka jest zasilany z akumulatora kampera, powinna w miarę możliwości być wykorzystywana tylko podczas jazdy, czyli w przypadku, gdy alternator jest w trakcie ładowania. W przeciwnym razie, lodówka szybko rozładować baterię.
Regulator gazu musi być w pozycji "0"
Po podłączeniu kampera do zasilania 220V lodówkę też trzeba przełączy na to zasilanie. Na zasilaniu 220V temperatura jest regulowana przez termostat, który jest bezstopniowo regulowany od 1 do 7 (pozycja 7 daje maksymalne chłodzenie). W miejsce 0 lodówce nie otrzymuje prądu.

Zasilanie gazowe
Zasilania gazowego należy w miarę możliwości unikać, ponieważ wydajność chłodzenia agregatu jest niewystarczająca, aby poradzić sobie z nadmiernym zaopatrzeniem w ciepło, szczególnie, gdy temperatura otoczenia jest wysoka. Może dojść do niebezpiecznego przegrzania agregatu.
Włączanie
1- Sprawdź, czy wystarczy gazu w butli
2- Otworzyć kratkę wentylacyjną znajdującą się na zewnętrznej ścianie kampera (po stronie lodówki)
3- Otwórz zawór butli i zawór odcinający dedykowany lodówce.
4- Ustaw regulator gazu w pozycji "max" i wciśnij przycisk, dzięki czemu nastąpi przepływ gazu do dysz palnika. Poczekaj, bo gaz musi usunąć powietrza z rury. Jak długo to trwa zależy od długości rury zasilania (między butlą LP gazową i lodówką)
5- Po tym mocno naciskać na "zapalniczkę" przyciśnięcie dwa razy w krótkim odstępie czasu, powoduje wysokie napięcie iskry zapłonowej palnika. W przypadku braku zapłonu, trzymaj wciśnięty przycisk monitora przez 10-15 sekund., aż nastąpi zapłon palnika.
Niebieskawym płomieniem gazu można sprawdzić, otwierając drzwi na lewo wewnątrz pojemnika. Jeśli nie ma ognia, powtórz procedurę zapłonu. Reduktor jest również stosowany do odcinania dostaw gazu.
Regulacja temperatury - na gaz LP
Na regulatorze ustawiając pozycję od "min" do "max" uzyskamy pożądaną temperaturę w lodówce, a wbudowany termostat będzie ją utrzymywał na żądanej temperaturze.
Gdy lodówka działała przez 24 godziny na "max", dostawy gazu mogą być zmniejszone nieznacznie, jeśli wydajność chłodnicza jest wystarczająca. Odpowiednia temperatura wewnątrz chłodziarki wynosi około 6 st.C
Wyłączanie lodówki z zasilania gazowego
Regulator przestawić w pozycję zero i zamknąć zawór doprowadzający gaz dedykowany lodówce.



Woda w kamperze.

Kampery wyposażone są w zbiorniki na wodę czystą o pojemności od 50 do 150 litrów. Jest to woda używana głównie w łazience do mycia oraz w kuchni do mycia naczyń. Do celów spożywczych radzimy wozić dodatkowo wodę w osobnych pojemnikach, ponieważ nigdy nie możemy być pewni, jaką wodę tankujemy do zbiorników. Podczas podróżowania, wodę do zbiornika wlewamy wężem, który powinniśmy ze sobą wozić z kompletem końcówek na różne krany. Wodę zużytą, która gromadzona jest w osobnym zbiorniku i nazywana powszechnie wodą "szarą", wylewamy w miejscach do tego przeznaczonych. Nieetyczne i niedopuszczalne jest wylewanie jej metodą "kropelkową".



Bojler gazowy ( ogrzewanie wody)

Przeważnie kampery posiadają bojler 10-cio litrowy. Wodę grzeje palnik gazowy, natomiast sterowanie jest 12V z instalacji wewnętrznej. Bojler posiada kratkę wentylacyjną umieszczoną na zewnątrz z boku kampera, która podczas jazdy musi być zasłonięta, bo osłona ta chroni palnik przed kurzem i innymi zanieczyszczeniami, które mogły by się dostać do wnętrza w trakcie jazdy. Przed włączeniem bojlera ważnym jest by ją zdjąć. Otwór pod kratką jest odprowadzeniem skraplającej się wody.
Bardzo ważne jest też wcześniejsze zalanie układu wodą, by palnik nie grzał powietrza.
Włącznik do bojlera ma przeważnie regulator żądanej temperatury wody i przełącznik
ON/OFF. Po włączeniu zapala się zielona dioda i jeśli w przeciągu kilkunastu sekund nie
zapali się czerwona ( awaria) to wszystko jest w porządku i z chwilę już mamy ciepłą wodę w łazience i kuchni. Czasami trzeba powtórzyć włączenie nim urządzenie zaskoczy. Czasem spotyka się jeszcze jedną, żółtą diodę, która świeci się, gdy palnik podgrzewa wodę w bojlerze.

Elektryczne podgrzewanie wody.

Również w niektórych kamperach zbiornik z czystą wodą zaopatrzony jest w grzałkę 12V do grzania wody. Ta opcja wskazana jest podczas jazdy kampera, lecz nie dopuszczalna podczas postoju, ponieważ grzałka zużywa bardzo dużo prądu, a akumulatory są ładowane tylko podczas jazdy.

Piec gazowy (ogrzewanie)

Podstawowym sposobem ogrzewania kampera jest piec gazowy ogrzewający powietrze, które rozprowadzane jest poprzez system nadmuchu po całym wnętrzu. Za piecem znajduje się wentylator sterowany przełącznikiem z manualną regulacją obrotów 1-6, lub A - automatyczną, wtedy obroty wentylatora uzależnione są od faktycznej temperatury, jaka jest w okolicach włącznika, który przeważnie jest zamontowany w okolicach pieca.
Piec do uruchomienia wymaga użycia zapalnika wytwarzającego iskrę elektryczną. Może to być ręczny przycisk zapalnika piezoelektrycznego lub magnetycznego. Aby włączyć piec należy odkręci odpowiedni zawór gazu dedykowany piecowi, pokrętło na regulatorze nawiewu ustawić w pozycji 4 a następnie wcisnąć pokrętło regulatora palnika i trzyma około 15 sek., aż między żaluzjami pieca pojawi się płomień. Gdyby płomień się nie pojawiał, należy sprawdzić i ewentualnie wymienić baterię generatora wysokiego napięcia znajdującą się w kieszeni u dołu pieca. W nowszych rozwiązaniach generator zasilany jest z wewnętrznej instalacji 12V. Przy prawidłowo pracującym piecu usłyszymy szmer w kominie (rura wyprowadzająca spaliny przez otwór w dachu). Piec posiada okienko kontrolne, w którym widać płomienie z dysz, które znajduje się za jedną z kratek osłonowych w dolnej jego części.

Kuchenka
W kamperach spotykamy najczęściej kuchnie gazowe dwu- lub trzypalnikowe. Są one zazwyczaj połączone w jedną całość ze zlewozmywakiem. Obsługa ich jest tak prosta jak kuchenki domowej. Aby uruchomić większość z nich należy po otwarciu zaworu
doprowadzającego do nich gaz wcisnąć i przekręcić pokrętło odpowiedniego palnika, zapalić
gaz, odczekać kilka do kilkunastu sekund i dopiero wtedy puścić pokrętło. Związane jest to z
tym, że każdy posiada termoparę, której zadaniem jest zabezpieczenie palnika przed niekontrolowanym wypływem gazu. Termopara, przy prawidłowym działaniu, po rozgrzaniu się zapewnia stały dopływ gazu do palnika a w przypadku zalania lub zgaszeniu palnika przez wiatr zamyka jego dopływ. Niekiedy kuchenki wyposażone są w iskrowniki piezoelektryczne do zapalania gazu w poszczególnych palnikach, ale w większości musimy posłużyć się zapalniczką.



Toaleta.

W kamperach stosuje się toalety chemiczne. Powinniśmy stosować do nich specjalne
płyny, które występują w dwóch rodzajach. Pierwszy jest wlewany do kasety i ma
przyśpieszać rozdrobnienie fekaliów i papieru toaletowego a tym samym ułatwia opróżnianie
kasety i jej mycie przed ponownym użyciem. Drugi jest dodatkiem do wody, wbrew
powszechnej opinii nie jest to tylko dodatek zapachowy. Spełnia on również rolę dezynfekcji
jak i pozostawia delikatną powłokę, która konserwuje samą miskę klozetową.
W toaletach powinniśmy używać papieru toaletowego produkowanego specjalnie do toalet chemicznych albo wyprodukowanego w 100% z celulozy.








Instalacja elektryczna 12 V i 220 V.

Kamper posiada zasilanie elektryczne 12V i 220V. podczas podróży i normalnej eksploatacji do zasilania części samochodowej służy akumulator rozruchowy a do zasilania części mieszkalnej, pokładowy. Rozdzielenie obwodów elektrycznych na pokładowe i samochodowe zabezpiecza możliwość rozruchu silnika samochodu nawet przy
rozładowanym akumulatorze pokładowym. Podczas pracy silnika samochodu ładowane są obydwa akumulatory, pokładowy i rozruchowy. Niektóre pojazdy mają zamontowany układ sterujący ładowaniem obydwu akumulatorów, z tym, że najpierw rozruchowy, potem pokładowy. Działanie tego obwodu jest całkowicie automatycznie.
Na postoju docelowym podłączamy kampera do zasilania 220V. Kamper wyposażony jest w urządzenie zasilające zwane energoblokiem. Jest bardzo przydatne i skomplikowane urządzenie spełniające kilka funkcji. Zamienia prąd zmienny 220V na 12V prądu stałego. Napięcie to zasila odbiorniki części mieszkalnej i doładowuje, jeśli jest taka potrzeba, akumulatory. Napięcie akumulatorów jest cały czas monitorowane i utrzymywane na poziomie 13, 5 - 14V. Energoblok sam się rozłączy po naładowaniu akumulatorów a w razie potrzeby sam załączy ich doładowania Do energobloku podłączony jest również alternator silnika samochodowego, który w trakcie jazdy po naładowaniu akumulatora rozruchowego, ładuje akumulator części mieszkalnej. W energobloku często zainstalowane są obwody sterujące zasilaniem lodówki oraz układy umożliwiające odczyt ilości wody, ścieków i stopnia naładowania akumulatorów. Urządzenie podaje również na odpowiednie źródła napięcie 220V (lodówka, część oświetlenia wnętrza i gniazdka)
Jeszcze taka mała uwaga. Powinniśmy w miarę możliwości wymienić żarówki żarowe na ledowe, to też wpłynie przy żarówkach 12V na mniejsze zużycie akumulatora, a przy 220V na koszt zużytej energii z przyłącza.


Instalacja gazowa.

Gaz propan-butan, lub sam propan, stanowi główne źródło ogrzewania wnętrza kampera, podgrzewania wody w łazience i kuchni oraz do gotowania na kuchence gazowej. Najczęściej na wyposażeniu kampera jest jedna lub dwie butle stalowe o zawartości 11 kg gazu. Do butli gazowych przykręcone są reduktory ciśnienia gazu, ograniczające ciśnienie gazu dostarczanego do odbiorników do 30 do 50 mb w zależności od
zastosowanego systemu. Wszystkie odbiorniki muszą być dostosowane do pracy pod jednakowym ciśnieniem. Do każdego z odbiorników gazu stosowany jest jemu dedykowany zawór dający możliwość zamknięcia jego dopływu. Zalecane jest zamknięcie zaworów do urządzeń, których nie używamy. Do prawidłowego działania urządzeń gazowych jak również dla naszego bezpieczeństwa bardzo ważne jest zapewnienie właściwej wentylacji części mieszkalnej kampera. Nie wolno zasłaniać kratek wentylacyjnych, przez które dostaje się powietrze a z drugiej strony wydostają się spaliny gazu. Jeżeli nad kuchenką gazową nie mamy wyciągu z odprowadzeniem spalin należy używając kuchenki otwierać wywietrzniki dachowe. Schowek na butle gazowe musi być wentylowany oraz posiadać możliwość solidnego umocowania butli. Przewody gazowe powinny być, co kilka lat wymieniane na nowe, zalecany jest ich przegląd w autoryzowanej stacji diagnostycznej lub przez serwisanta mającego takie uprawnienia. Badanie szczelności instalacji potwierdzone powinno być nalepką o dwuletniej ważności przeglądu. Badanie takie obowiązkowe jest w wielu krajach. Oznaczając w ten sposób samochód unikniemy niepotrzebnych sytuacji konfliktowych przy wjeździe na niektóre kempingi lub promy. A my jesteśmy pewni, że możemy bezpiecznie eksploatować naszego kampera.




6- Przed wyjazdem


Proszę sprawdzić to przed wyjazdem:

1- Czy wszystkie klapy serwisowe i wentylacyjne są zamknięte.
2- Czy zakręcona i zabezpieczona jest butla gazowa
3- Czy wszystkie zawory gazowe na panelu zaworów są zakręcone
4- Czy nie ma luźnych przedmiotów leżących w kamperze
5- Czy wszystkie kominki takie jak kuchenki gazowej, lodówki, ciepłej wody i eksploatacji gazu są zabezpieczone.
6- Czy są zabezpieczone drzwi od lodówki.
7- Czy dodatkowe podpory kampera zostały zamknięta (schowane)
8- Czy są usunięte blokady z pod kół.
9- Czy wszystkie okna uchylne i przesuwne są prawidłowo zamknięte i zabezpieczone.
10- Czy zawór od zbiornika ścieków jest prawidłowo zamknięty.
11- Czy kabel zasilający kampera w prąd 220V został wypięty i schowany
12- Czy maszt anteny został prawidłowo zsunięty i zabezpieczony.
13- Czy markiza jest zsunięta i prawidłowo zabezpieczona.
14- Czy lodówka została przełączona na 12V
15- Czy wszyscy pasażerowie kampera znajduję się na swoich miejscach.
16- Czy drzwi kampera są prawidłowo zatrzaśnięte a zamek zamknięty na klucz.
17- Czy lustra zewnętrzne i wewnętrzne są prawidłowo ustawione

7- Podczas jazdy pilnuj, aby:
1- Drzwi kampera były zamknięte na zamek.
2- Pasażerowie jechali zapięci w pasy, jeżeli takie kamper posiada
3- Jeżeli w kamperze jadą dzieci, ktoś dorosły musi dopilnować, żeby dzieci nie otworzyły drzwi, okien i nie wychylały się.
4- Dzieci zajmowały bezpieczne miejsca a zwłaszcza nie bawiły się przy drzwiach.
5- Do wnętrza kampera nie wolno ładować nadmiernej ilości ładunku, która by spowodowała przekroczenie dopuszczalnego nacisku na jedną oś.
6- Wszystkie bagaże muszą być pochowane, nie mogą stać niezabezpieczone podczas jazdy.
7- Przygotowywanie posiłków i korzystanie z kuchni powinno odbywać się podczas postoju kampera.
8- Podczas jazdy nocą, jedna lampka w kamperze powinna dla bezpieczeństwa jadących zawsze być włączona.




8- Na biwaku


Po przyjechaniu na camping, pamiętać należy, że w pierwszej kolejności zabezpieczamy kampera. Należy go prawidłowo ustawi, pod koła wsunąć kliny blokujące a następnie podporami go wypoziomować. Po wykonaniu tych bardzo ważnych czynności możemy zająć się przygotowaniem naszego kampera do biwakowej eksploatacji. Podłączyć prąd 220V, przygotować instalację gazową do codziennej eksploatacji, uzupełnić w razie potrzeby zbiornik z czystą woda. Pamiętajmy, że ustawienie i przygotowanie kampera, powinno by jednorazowe i ostateczne. Każde przestawienie wiąże się z takimi czynnościami jak przed wyjazdem. Tracimy na tym dużo cennego czasu z naszego wypoczynku.

9- Dzieci na biwaku

Wspólne, rodzinne przebywanie na kamperowych wczasach jest dla miłośników takiego wypoczynku wielką frajdą. Wakacyjna przygoda, rodzinne zabawy powinny pozostawić wspaniałe wspomnienia na długie lata i nie powinny by niczym zakłócone.
Pamiętajmy, więc o naszych milusińskich. Uważajmy na dzieci w kamperze, pamiętajmy, że nasze wakacyjne mieszkanko jest dość ciasne i podlega innym prawom niż mieszkanie czy dom. Uważajmy podczas gotowania, żeby dzieci nie bawiły się w pobliżu kuchni, nie ma tam dużo miejsca a i sam kamper nie jest tak bardzo stabilny. Zabezpieczmy przyłącza elektryczne tak, żeby dzieci nie miały do nich dostępu. Wszelkie klapy serwisowe miejmy zawsze zamknięte, zwłaszcza z butlami gazowymi. Składajmy drabinkę służącą do wchodzenia na dach kampera, żeby nie kusiła dzieci do wejścia na niego. Dzieci śpiące na antresoli zabezpieczajmy siatką ochronną.

10- Ruszamy w dalszą drogę.


Wykonajmy ponownie wszystkie te czynności:

1- Czy wszystkie klapy serwisowe i wentylacyjne są zamknięte.
2- Czy zakręcona i zabezpieczona jest butla gazowa
3- Czy wszystkie zawory gazowe na panelu zaworów są zakręcone
4- Czy nie ma luźnych przedmiotów leżących w kamperze
5- Czy wszystkie kominki takie jak kuchenki gazowej, lodówki, ciepłej wody i eksploatacji gazu są zabezpieczone.
6- Czy są zabezpieczone drzwi od lodówki.
7- Czy dodatkowe podpory kampera zostały zamknięta (schowane)
8- Czy są usunięte blokady z pod kół.
9- Czy wszystkie okna uchylne i przesuwne są prawidłowo zamknięte i zabezpieczone.
10- Czy zawór od zbiornika ścieków jest prawidłowo zamknięty.
11- Czy kabel zasilający kampera w prąd 220V został wypięty i schowany
12- Czy maszt anteny został prawidłowo zsunięty i zabezpieczony.
13- Czy markiza jest zsunięta i prawidłowo zabezpieczona.
14- Czy lodówka została przełączona na 12V
15- Czy wszyscy pasażerowie kampera znajduję się na swoich miejscach.
16- Czy drzwi kampera są prawidłowo zatrzaśnięte a zamek zamknięty na klucz.
17- Czy lustra zewnętrzne i wewnętrzne są prawidłowo ustawione

I niech staną się one naszym kodeksem postępowania zapamiętanym w pamięci jak tabliczka mnożenia.

11- Uwagi końcowe


Jak ta instrukcja pomogła wam w kupnie a później w pierwszych wyjazdach i w eksploatacji waszego kampera, to o to nam chodziło i razem z wami cieszymy się z tego.
Do zobaczenia w trasie i na campingach oraz nie zapominajcie o zlotach kamperów.

Tak przebiegał mały remont naszego campera.


Powrót do treści | Wróć do menu głównego